Kalvning

Diskutera vad som helst som rör nötköttsproduktion

Moderator: taurus

Kalvning

Inläggav adelsgarden » lör 23 jan 2010, 20:35

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av nyfödda köttraskalvar med böjda framben?
Har herefordbesättning och har råkat ut för detta några gånger. Samtliga är normalförlossningar.
Kalven kan inte sträcka ut frambenen de första dagarna utan får stå på knä för att dia.
Efter någon vecka eller två har det minskat eller försvunnit helt och samtliga kalvar blir sedan återställda.
Beror det på ärftliga anlag med för korta senor eller minskad rörlighet pga benen böjts i livmodern?
Det vore intressant att höra om någon vet orsaken.
Hälsningar
Anna-Lena Relfsson
adelsgarden

Re: Kalvning

Inläggav Gertrud Larsson » tis 26 jan 2010, 08:24

Problemet är ganska vanligt bland mjölkkor och jag tror att det till största delen består av utrymmesbrist i livmodern. Missbildningen krumbenthet ser annorlunda ut och hänger ihop med andra defekter.
De här kalvarna brukar räta till benen efter några dagar, men jag kan förstå att problemet är större bland i dikoproduktionen där kalven ska följa kon och stå och dia. Mitt råd är att Du hjälper dessa kalvar både att dia och att massera benen så att de kan stå själva så snart som möjligt.
Gertrud Larsson
Hansa Husdjur
Gertrud Larsson

Re: Kalvning

Inläggav Jens Fjelkner » fre 05 feb 2010, 13:24

Hej, sök på "contracted tendons cattle" så hittar du mer info. Finns ett recessivt anlag som påverkar men det kan även vara miljöfaktorer som orsakar problemet. Har rapporterats att kor som äter bl a lupiner när de är dräktiga får i sig en alkaloid som ökar risken, även manganbrist verkar spela roll men brist på mangan är ovanligt. Stort överskott av kalcium misstänks dock kunna hämma manganupptaget så att problemet med krokiga ben kan uppstå. Börja dock inte laborera med olika mineraler utan att ta hjälp av en utfodringsrådgivare för att räkna ut under- eller överskott. Eftersom det finns risk för en genetisk bakgrund så rekommenderar jag slakt om du inte lyckas identifiera någon annan uppenbar orsak.
Jens Fjelkner
Jens Fjelkner

Återgå till Diverse